Nom del centre: Escola Sant Iscle de Vidreres
Nivell: Educació Primària (Cicle superior)
Part teòrica
Què és la mediació?
- La mediació és un procés pel qual, dues parts sol·liciten la intervenció d’una tercera part neutral que col·labora en la resolució d’un conflicte.
- Els mediadors ajuden a resoldre el conflicte mitjançant el diàleg.
- Consideració del paper de mediador com una eina pedagògica.
- El conflictes es resolen amb paraules. Es poden gestionar de forma pacífica, dialogant, treballant en empatia i aprenent a escoltar.
- Aprofitar el conflicte com a instrument de creixement personal i grupal.
- Prendre decisions i a actuar.
- Estimular el pensament.
- Potenciar l’empatia.
- Aprendre a afrontar la realitat i reforçar en l’adversitat.
- Formar a l’alumnat i ajudar-lo en aquest treball.
Curs 2014-15
Formació
- El curs passat es va plantejar als alumnes de 5è la proposta de fer de mediadors el següent curs.
- Van acceptar aquesta responsabilitat, i van manifestar-se disposats a dedicar-hi una part del seu temps d’esbarjo (1 o 2 patis al trimestre).
- A partir del 2n trimestre del curs 2014-15, a l’hora de tutoria, es van portar a terme algunes sessions enfocades a la formació dels mediadors.
Activitats realitzades
- Observació dels conflictes que s’originen en el pati.
- Detecció i classificació dels tipus de conflictes que solen sorgir.
- Anàlisis dels conflictes (el per què). Escenificació de conflictes, jocs de rol...
- Recerca de possibles solucions als conflictes.
- Establiment de normes i pautes d’actuació del mediadors.
- Els alumnes van arribar a algunes conclusions.
- Els conflictes no són fàcils però existeixen i s’han d’afrontar.
- Cadascú viu i explica les diferents situacions de conflicte a la seva manera.
- Amb la mediació no deixarà d’haver conflictes a l’escola però creiem que a la llarga n’hi haurà menys i els sabrem gestionar de forma més positiva.
- La tasca de mediació no és fàcil.Amb la mediació en sortiran beneficiat també els alumnes mediadors, que aprendran a resoldre conflictes.
Curs 2015-16
Organització:
- Es dediquen unes sessions recordatòries i de posta en marxa amb els alumnes mediadors.
- Es preveu iniciar la mediació el dia 2 de novembre.
- Prèviament els alumnes passaran per les diferents aules per tal d’explicar als companys de l’escola quin serà el seu paper i com podran ajudar i col·laborar en la resolució de conflictes en el centre escolar.
- Els mediadors de l’escola seran dos alumnes, un de 6è A i un de 6è B.
- La tasca de mediació es portarà a terme cada dia a l’hora del pati.
- Els mediadors es passejaran amb un distintiu perquè se’ls pugui localitzar fàcilment.
- Intervindran en el moment que detectin un conflicte o quan se’ls requereixi.
- Actuaran, sempre per parelles i d’acord a les normes establertes.
- Disposaran d’un espai a l’escola per a poder dialogar de forma tranquil·la.
- Al finalitzar el pati, faran una petita valoració per escrit sobre la seva tasca i la lliuraran al mestre responsable.
- Es faran unes sessions de seguiment amb aquests alumnes al llarg del projecte.
- “M’ho miro de lluny”.
- En cas que algun alumne es dirigeixi al mestre per a solucionar un conflicte, derivar-lo cap als mediadors.
- Potenciar la confiança en la tasca dels alumnes mediadors.
- El mestre només actuarà en cas d’extrema necessitat o quan els mediadors ho sol·licitin.
Actuació del mediador:
Presentació
- Qui som?
- Els mediadors es presenten.
- M’interesso per aquestes persones que tenen un conflicte.
- Es dirigeixen als alumnes en conflicte pel seu nom i si no saben els hi pregunten.
- Vull ajudar-les.Expliquen breument per què són allà.
- Què ha passat?
- Els implicats en el conflicte han de poder desfogar-se i sentir-se escoltats.
- Han de tenir l’oportunitat d’explicar la seva pròpia versió del conflicte i expressar els seus sentiments.
- Cada persona explica el que ha passat a la seva manera.
Escolta atenta i activa
- Escoltar sense interrupcions les preocupacions i els sentiments de cada un.
- Mostrar interès: clarificar, resumir...
- Parafrasejar, repetir amb les seves paraules el que expliquen les dues parts del conflicte.
- Animar a les parts a que expliquin més, evitant la sensació d’interrogatori.
- Respectar els silencis.
- No jutjar.
- Els mediadors han de poder entendre la situació.
- Les persones necessiten privacitat per tractar els seus conflictes. Si cal, utilitzar l’espai destinat “parlem”.
- Parlar primer amb les dues persones per separat, si cal, sobretot si estan molt alterades.
- Un cop més tranquils, les dues parts passen a dialogar. Expliquen com s’han sentit..., i escolten l’altra part (es poden sentir incòmodes quan es troben).
- Crear un clima de confiança
- Parlar a poc a poc.
- Repetir les frases de les dues parts.
- No desqualificar.
- No definir què és veritat ni què és mentida.
- No posicionar-se.
- Tranquil·litat.
- No jutjar.
- Fer preguntes per tal d’aclarir les explicacions dels alumnes implicats en el conflicte.
- Si cal, parlar amb altres companys que hagin vist els fets o hi hagin participat directa o indirectament.
- Com podem sortir-ne del conflicte?
- Cercar possibles vies de solució.
- Explorar el que cada part està disposada a fer o demana de l’altra part.
- Les dues parts han de sortir-ne satisfetes.
- Els mediadors no poden imposar sancions ni obligar a complir acords.
- Què fa cada una de les parts?
- Cada una de les parts dirà el que farà cadascuna, no el que farà l’altra.
- Com, quan i on ho fa?
- Felicitar als alumnes implicats en el conflicte per haver arribat i/o acceptat un acord.
- Els alumnes implicats es donen la mà simbolitzant l’acord.
- No explicar allò succeït fora de la mediació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada