dijous, 28 d’abril de 2016

Activitat intercentres ESC Carles Faust i CEE Ventijol


Nom del centre: Escola Carles Faust i CEE Ventijol
Curs: Educació Infantil P3-P4

Els nens de l’escola Carles Faust van venir a la sala d’estimulació de l’escola Ventijol a jugar amb el llum negre.

En la estimulació basal s’ofereixen estímuls que els nens perceben junt amb elements socials i emocionals, donant informació sobre el propi “jo” corporal, sobre la persona amb qui s’està relacionant i sobre l’entorn que l’envolta. Ajuden als nens a obrir-se vers l’entorn.

Material: 

Per aquesta activitat el material és molt senzill i tan variat com nosaltres vulguem, només cal un fluorescent de llum ultraviolada i material fluorescent (teles, joguines fluorescents, retoladors de subratllar fluorescents, fulls de paper, retallables de paper blanc, etc.)

Professionals implicats: 

En aquesta ocasió érem la mestra de psicomotricitat, la TEI, la tutora i la fisioterapeuta.

Metodologia: 

A l’inici, amb el llum normal encès i els nens asseguts a les teles fluorescents, la mestra de psicomotricitat va ensenyar els diferents materials als nens, a mode de racons, i se’ls hi va deixar fer joc lliure. Mica en mica, vam anar apagant el llum blanc fins quedar a les fosques, i després vam encendre el llum negre.


Objectius d’aprenentatge:

Valorar si dirigeix els ulls cap a l’estímul, si hi fixa la mirada i realitza seguiments.

Valorar si li molesta el llum o li crida l’atenció.

Valorar actituds i motivació.

Fomentar la capacitat d’imitació i de resposta.


Conclusions:

En aquesta activitat, els nens de l’escola Carles Faust van gaudir molt jugant amb el material que se’ls hi va oferir, a les fosques i en un espai que per ells era nou.

En cap moment es van espantar, més aviat al contrari, els hi va cridar molt l’atenció el llum negre i s’ho van passar molt i molt bé.

A l’escola Ventijol, els objectius d’aprenentatge que ens proposem varien en funció de les capacitats o necessitats dels nens. Els aspectes bàsics que es treballen són la integració sensorial, el moviment, la comunicació, la conducta, l’atenció, l’afectivitat i la interacció amb l’entorn.

Creiem que compartir aquestes activitats ens obre les portes a tots els professionals a dur a terme experiències educatives diferents, plantejar-nos-en de noves, conèixer maneres diferents de treballar i veure actituds diferents en els infants.

Bibliografia:


1- Salazar S. Estimulación sensorial [Sede web]. 2012. [accés 4 de juliol 2014]. Disponible a: http://www.slideshare.net/Susana-Salazar/estimulacinsensorial4

Més fotografies: 








dilluns, 11 d’abril de 2016

Sa Palomera té nom de dona - INS Sa Palomera


Nom del centre: Institut Sa Palomera de Blanes
Nivell: Educació Secundària

Sa Palomera té nom de dona és un projecte interdisciplinari que té com a finalitat última el foment de la igualtat de gèneres a l’Institut Sa Palomera de Blanes, fent especial èmfasi a la desigualtat patida per la dona al llarg de la història. La idea del projecte respon a la necessitat d’incidir en els valors bàsics de la convivència i la democràcia a causa d’un entorn social complex, multicultural i divers.

La idea del projecte sorgeix a finals del curs 2013-2014 quan la professora Isabel Sala proposa la realització d' un projecte interdisciplinari relacionat amb la dona i fa el suggeriment que es podria anomenar Sa Palomera té nom de dona.

Podem dir que, des de la idea inicial d’Isabel Sala, el projecte ha anat creixent a poc a poc gràcies sobretot a la complicitat que ha generat. Conscients del poc temps que la feina del dia a dia ens deixa, des d'un primer moment sabíem que el projecte només seria possible si era capaç de trametre entusiasme i complicitat. La identitat del projecte és el fruit de la feina voluntària de moltes persones que, en un moment o altre, han intervingut.

Al setembre del curs 2014-2015 Isabel Sala, amb el recolzament del departament de Ciències Socials elabora un primer programa amb els objectius del projecte i amb diferents propostes d’activitats a realitzar.

En les diferents reunions que fa el departament sobre aquest tema, ben aviat es veu la necessitat de crear un LOGO representi el projecte que ajudi a la seva difusió. Es debaten diferents propostes i finalment es considera que la idea d’Antoni Torres de realitzar un muntatge fotogràfic amb unes matriosques russes és la més adequada. El professor realitzarà el LOGO que ja estarà disponible a l’octubre.

A partir d’aquests moment el departament de Ciències Socials es constitueix en el nucli impulsor del projecte. El primer que es fa es posar-se en contacte amb la resta de departaments per animar-los a preparar activitats relacionades amb el projecte. Es proposen dos tipus d’activitats: unes de caràcter acadèmic que s’integrarien en les programacions de les diferents matèries i d’altres extra acadèmiques que podrien ser de caràcter interdisciplinari.

Paral·lelament es parla amb coordinació d’activitats per organitzar un acte obert a tota la comunitat educativa (mares, pares, alumnes, professors etc..) contra la violència de gènere el dia 25 de novembre. És en aquest moment que es veu la necessitat de gravar i fotografiar els diferents actes que es vagin realitzant per poder tenir un recull de tot el que es va fent i poder donar-l’hi difusió.

Aprofitant que el Departament de Ciències socials imparteix una optativa on es treballen els vídeo reportatges es decideix que els alumnes d’aquesta seran els encarregats de fer les gravacions i els posteriors muntatges dels vídeos dels actes i esdeveniments que es realitzin.

A finals de novembre es comença a organitzar la conferència d’una jove científica. Es va decidir que fos una ex-alumne de l’institut perquè es va pensar que podria generar més empatia entre l’alumnat i que les noies tinguessin referents de científiques joves i dones per contrarestar la majoria de referents de científics que són masculins.

És en aquestes dates que es comença a fer la difusió pública del programa per part de l’encarregada de publicitat i màrqueting del centre que difon el projecte a traves de la premsa local i comarcal.

La conferència es va realitzar el dia 6 de febrer. Posteriorment, l’esforç organitzatiu del nucli impulsor es va centrar en la creació d'una exposició, per a la jornada de portes obertes, per mostrar els treballs i creacions fetes al voltant del projecte durant l'any. Això requerirà la coordinació amb tots els departaments de l’Institut i amb la persona encarregada de la coordinació d’activitats del centre. La jornada de portes obertes es va fer el dia 8 de març.
Paral·lelament, des de les diverses assignatures s'han dissenyat activitats i unitats didàctiques, dins del marc curricular, per incidir des de la perspectiva educativa. La iniciativa i organització ha anat a càrrec dels diferents seminaris.

Aquest projecte es va explicar al programa de ràdio "Parlem d'Educació a la ràdio" a ràdio Blanes per alumnes i professors de l'Institut Sa Palomera, el dia 6 d'abril del 2016.

54 Històries per ser feliç - ESC Sa Forcanera



Nom del centre: Escola Sa Forcanera de Blanes
Nivell: Educació Primària

El projecte s'anomena 54 històries per ser feliç. És un projecte per treballar els valors transversalment a primària a partir de contes o històries.

Volem fer entendre als nens i nenes que el més important en aquesta vida és ser feliç i per ser feliç no calen grans coses materials, ja que hem d’aprendre a ser feliços amb les petites coses del dia a dia.

El que sí ens cal ser rics en valors, i aquests valors els aniran assolint mica en mica a partir de les pròpies experiències, de les vivències dels altres, de les reflexions que vagin fent, de l’ajut de les famílies, etc. 

Objectius
- Anticipar fets que els poden succeir
- Prevenir males conductes
- Respectar als altres i al medi que ens envolta
- Posar-se en lloc dels altres i tractar als altres com els agradaria ser tractats

Les activitats

Cada mes hi ha un valor general del que surten 6 de més petits, un per cada nivell que treballem de la següent manera:

1. Preguntar que en saben del valor a treballar.

2. Lectura del conte o història.

3. Comprensió oral del relat.

4. Definició del valor a partir d’una reflexió conjunta.

5. Buscar entre tots l’antònim.

6. Discriminar imatges, frases, fets,... relacionats amb el valor.

7. Reflexionar sobre la importància d’aquest valor a la nostra vida quotidiana.

8. Donar una síntesi de 3 o 4 frases curtes que resumeixin com hem d’actuar si volem tenir present aquest valor a la nostra vida.

9. Realització individual d’una fitxa on es recull part de tot el que hem dit anteriorment, un petit qüestionari i una reflexió individual sobre el que han après al llarg del mes.


Coses positives d’aquest projecte

  • A vegades es pensen que només a ells els passa aquella cosa o es senten d’aquella manera, i al xerrar i compartir les experiències s’adonen que no és així i uns donen consells als altres.
  • Afavoreix molt la cohesió de grup



Aquest projecte es va explicar al programa de ràdio "Parlem d'Educació a la ràdio" a ràdio Blanes per alumnes i professors de l'Escola Sa Forcanera el dia 2 de març del 2016. 

Més fotografies:





divendres, 1 d’abril de 2016

Generació 3.0 - COL Santa Maria


Nom de l'escola: Col·legi Santa Maria de Blanes
Nivell: Educació Secundària

Alumnes de 4t d’ESO del Col·legi Santa Maria (Manyanet Blanes) i socis del Casal de la Gent Gran Benet i Ribas han realitzat un projecte intergeneracional.

Al llarg del segon trimestre, a l’assignatura d’Educació Ètico Cívica, els alumnes de 4t d’ESO del Col·legi Santa Maria van preparar, treballar i realitzar un projecte d’Aprenentatge i Servei anomenat Generació 3.0. Aquest projecte consistia en realitzar tallers pràctics per aprendre a utilitzar les noves tecnologies. Els tallers es van dur a terme per part de l’alumnat i anaven adreçats a persones de més de 65 anys.

Primer de tot, els alumnes van analitzar quines podien ser les necessitats de la gent gran i com ells podien col·laborar en resoldre-les. Després d’una pluja d’idees, van decidir centrar-se envers les noves tecnologies.

Quin ús fa la gent gran del mòbil o les tauletes? Era un dels dubtes principals que tenien els alumnes abans de realitzar els tallers. Per poder resoldre els diferents interrogants, representants de la Junta i Direcció del Casal de la Gent Gran van realitzar una xerrada a l’escola. D’aquesta manera els alumnes van conèixer quines activitats s’hi fan i reflexionar sobre el fet de fer-se gran.

Més endavant, i previ a la realització dels tallers, els alumnes van elaborar cartells i vídeos promocionals per difondre l’activitat.


Per realitzar els tallers, cada alumne es va posar amb una persona del casal i durant dues sessions els alumnes van ensenyar com utilitzar diferents eines o aplicacions dels dispositius electrònics.

Finalment, per celebrar que el projecte es va realitzar satisfactòriament, els alumnes van preparar un acte de cloenda on es van lliurar els diplomes de participació dissenyats pels propis alumnes i visualitzaren el següent vídeo:


Destacar que amb aquest projecte els alumnes han experimentat que fer servei no consisteix en obtenir un benefici personal sinó en ajudar als altres. A més a més, Generació 3.0 ha permès obrir l’escola i el Casal als reptes o necessitats del nostre entorn proper.

La valoració que se’n fa d’aquest projecte, per part del Casal de la Gent Gran de Blanes i del Col·legi Santa Maria, és molt bona. No hi ha ningú millor que els adolescents per explicar com funcionen les noves tecnologies i tampoc no hi ha ningú millor que la gent gran per transmetre els valors del respecte, el compromís i la dedicació.

Més fotografies: