dimarts, 29 de novembre de 2016

Batecs musicals - ESC Pere Torrent (Lloret de Mar)

A finals del curs 2014-15 l'Escola Pere Torrent es planteja, conjuntament amb l'Ajuntament i el Departament d'Educació, iniciar un projecte de música amb l'objectiu de donar un tomb a la imatge del nostre centre i proporcionar als alumnes una educació transversal de les àrees curriculars a través de la música.

Durant el curs 2015-16, amb la presentació del projecte de direcció per portar a terme durant els cursos 2016-2020, es posa especial èmfasi en la millora de la cohesió social ja que a partir d'aquesta es podran millorar els resultats educatius.

Aquest primer any, el claustre del centre rep una formació específica per tal de poder treballar la música de manera transversal i al mateix temps, des de l'àrea de música, es comença a tirar endavant tot el projecte amb molta il·lusió i moltes ganes centrant-nos en activitats de percussió ja que veiem que és el que motiva i emociona més als nostres alumnes.

La percussió és un llenguatge que ens permet expressar, crear i sentir durant l'aprenentatge i treballar entre altres coses:
  • el llenguatge musical
  • la coordinació
  • la concentració
  • la potenciació de les relacions interpersonals
  • la pertinença a un grup 

L'escola decideix apostar fort i es compren tot un seguit d'instruments per tal de poder portar a terme un grup de batucada brasilera, en total són 25 instruments de percussió: surdos, repeniques, chocalhos, pandeiros, agogos, apitos i caixes. Després de moltes hores d'assaig es realitza el primer espectacle aprofitant la graduació dels alumnes de 6è.

Davant l'èxit d'aquesta activitat, durant el curs 2016-17 es decideix realitzar una activitat extraescolar de batucada en el centre, obrint l'activitat als alumnes de 4t, 5è i 6è.

El passat dia 25 de novembre, aprofitant la invitació de l'Ajuntament a participar en la celebració dels 10 anys de la llar d'infants “Els Pops” de Lloret de Mar, el grup de batucada, va poder realitzar la seva primera actuació fora de l'escola. Va ser tot un èxit que esperem poder tornar a repetir. A continuació us deixem unes imatges de la festa.
Andreu Aranda - professor que dirigeix la batucada

dijous, 24 de novembre de 2016

Teatre en anglès - Col·legi Cor de Maria (Blanes)

Al Col·legi Cor de Maria de Blanes, a partir de l’any 2012, amb motiu del bicentenari de la mort de Charles Dickens, l’equip de mestres de Primària i Infantil d’anglès van iniciar el projecte de Teatre en anglès a l’últim curs de Primària amb l’objectiu de potenciar el treball en equip i sobretot,  millorar l’expressió oral en aquesta llengua.

D’aquesta manera podem aprofundir en estratègies de comunicació davant del públic i focalitzar els nostres esforços en l’expressió oral. Mitjançant aquesta tasca també s’hi treballen els recursos personals i socials de cada alumne, ajudant-los a posar-se en la pell de l’altre, a promoure l’empatia amb el grup i comprendre la força d’aquest.
Una obra de teatre és el resultat de l’esforç conjunt de cada un d’ells i també és una gran font de motivació i d’estímul a l’aula. 
Durant aquests anys hem portat a terme adaptacions de:
- A Christmas Carol (Charles Dickens)
- The Beauty and the Beast ( Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneve)
- Peter Pan (James Matthew Barrie)
- The Wizard of Oz (Lyman Frank Baum)
Tot els alumnes han de participar en l’obra, tot i que parlin més o menys. Ells són conscients que apareixeran tots a escena.
Els passos a seguir són els següents:
1. Escollir l’obra. Fem una cerca i un cop trobat el que volem realitzar adaptem els textos per poder fer-ho a sisè. (Per part dels mestres).
2. Dividir els personatges entre els alumnes, repetint-los si és necessari. (Per part dels mestres.
3. Visionat d’una versió de l’obra en format pel·lícula. (amb els alumnes).
4. Lectura de l’obra i comprensió del text (Alumnes amb mestres i auxiliars de conversa).
5. Aprendre estratègies per poder posar en pràctica a l’escenari. (Alumnes amb mestres i auxiliars de conversa.
6. Fer treball per escenes. (Alumnes amb mestres i auxiliars de conversa).
7. Preparar l’escenari:
·     Buscar imatges per projectar com a fons d’escena. (Per part dels mestres)
·    Preparar objectes o mobiliari per posar a escena.(Alumnes amb mestres i auxiliars de conversa).
·    Preparar vestuari. (Alumnes amb mestres i auxiliars de conversa)
·    Preparar maquillatge.(Per part dels mestres).
·    Preparar efectes especials i musica per acompanyar (per part dels mestres)
·    Preparar il·luminació i so (mestres i equip de manteniment de lescola)
·    Adaptar el teatre a l’obra que es portarà a terme.(mestres i equip de manteniment de l’escola).
8. Fer l’assaig general perquè tothom sigui conscient del treball realitzat.
9. Estrenar l’obra davant els companys de Primària i Infantil.
10. Estrenar l’obra davant les famílies.
Tot plegat és un treball que ajuda a veure que l’estudi, l’esforç i la constància dóna fruits a llarg termini dels quals en gaudim tots!





dimarts, 22 de novembre de 2016

Projectes Erasmus+ - IE de Lloret de Mar

A l’Institut Escola de Lloret de Mar es desenvolupen dos projectes Erasmus+ concedits a les
Conferències del SEPIE a València octubre 2016
convocatòries del 2014 i del 2015.

L’anàlisi de les possibilitats, la presentació dels projectes, l’execució dels mateixos, la selecció dels participants, la gestió econòmica de les subvencions, els resultats previstos i obtinguts, així com les accions de difusió i d’impacte i l’avaluació, comporten un esforç i dedicació molt important de part de molts professionals del centre i de bona part de la comunitat educativa. Malgrat això, creiem que aquestes oportunitats generen sinergies positives dins del centre i de la vila, i promouen l’excel·lència de l’alumnat.
Val a dir que des de l’Agència Nacional SEPIE i des de la Secció de Serveis Educatius i Formació Permanent i la coordinació de Llengües Estrangeres es rep el suport necessari i oportú per endegar aquestes sol·licituds i executar-les adequadament.

Estada a Cheltenham octubre 2015
Projecte KA101
El projecte concedit el curs 2014 dins la línia de subvencions KA101, amb el títol Experimenting
Science, ha permès que 5 docents del centre fessin una estada de 15 dies a l’estranger, concretament a Anglaterra.
Els objectius del projecte són:
  • Millorar la competència lingüística del claustre i revertir-ho en l’alumnat.
  • Millorar les metodologies d’ensenyament que revertirà en la qualitat de l’aprenentatge de l’alumnat.
  • Optimitzar la cohesió social per l’assoliment de major satisfacció de l’alumnat les famílies i la comunitat educativa.
Estada a Cheltenham octubre 2015
Es posa èmfasi en l’interès pels estudis de l’alumnat, la cohesió social amb les famílies i la realització professional del professorat.

Estada a SouthHampton octubre 2015



















Aquest projecte de 2 anys finalitzarà el juny de 2017, malgrat que les mobilitats dels docents ja s’han produit en el curs 15-16 i ja han promogut canvis metodològics en el centre, com pugui ser que les matèries científiques a l’ESO i a Cicle Superior de primària realitzen part dels continguts en la primera llengua estrangera (anglès) o la Visual i Plàstica de Cicle Superior es realitza en la segona llengua estrangera (alemany). És a dir, es realitza metodologia CLIL.
També s’ha promogut un canvi organitzatiu al centre, afavorint-se les trobades de treball entre diferents matèries per coordinar les accions educatives en anglès. Aquest espai de trobada l’hem anomenat Equips Educatius.

Estada a Cracòvia març 2016
Estada a Cracòvia març 2016
Projecte KA219
El projecte concedit el curs 2015 dins la línia de subvencions KA219, amb el títol Plurilingüisme, mobilitat laboral i orientació professional, permetrà fer l’intercanvi d’alumnes entre les associacions del projecte: Stuttgart, Cracòvia i Lloret. Durant 2 períodes (d’una durada de 8 dies) a cada ciutat, alumnes de les 3 ciutats intercanviaran experiències, recursos i oferiran un producte final d’aquest treball col·laboratiu i internacional.
Aquest projecte de 2 anys ha començat aquest curs 16-17, i finalitzarà el juny de 2018.
Es preveuen 9 reunions, 3 a cada país. En 3 d’elles es mobilitzarà al professorat o professionals representants de cada país ja sigui per preparar el projecte, realitzar l’informe intermig i realitzar l’informe final. En les altres 6 mobilitats hi participaran alumnat de cada centre, on cada país actuarà com a seu dues vegades.

 En aquestes trobades (preparatory visit o main visit) a cada país s’elaborarà el calendari d’activitats i es treballarà per obtenir el resultat fixat i esperat en el projecte.
Amfitrions del polonesos a Lloret maig 2016

En aquest tipus d’associacions, hi ha d’haver un centre coordinador i la resta actuen com a socis. En el cas d’aquest projecte que engeguem, l’Institut Escola actuarà com a coordinador.

Els objectius del projecte d’intercanvi, lligats a la tipologia i context educatiu, històric o social de cada soci, són:
  • Treball col·laboratiu de l’alumnat en llengua anglesa, castellana i alemanya, és a dir, promoció del plurilingüisme.
  • Internacionalització del coneixement.
  • Integració del currículum d’història i d’educació física al projecte.
  • Estudi del mercat laboral i econòmic dels països.
  • Anàlisi de les ofertes educatives i orientacions laborals de cada soci, és a dir, trobar les correlacions entre món educatiu i món laboral.

Més informació sobre projectes Erasmus+:
Agència Nacional SEPIE (Servicio Español Para la Internacionalización Educativa)
Institut Escola Lloret de Mar

Amfitrions del polonesos a Lloret maig 2016
Estada a SouthHampton octubre 2015
Estada a Cracòvia març 2016 (Mines de sal)
Amfitrions del polonesos a Lloret maig 2016
Amfitrions del polonesos a Lloret maig 2016

Projecte l'aeroport - IE de Lloret de Mar


Els nens i nenes de segon de primària de l'Institut Escola de Lloret de Mar fan un projecte interdisciplinari sobre l’aeroport i els avions.

Hi ha un fil conductor que engloba tots els àmbits curriculars.

El personatge central és una nena (titella) que ha de fer el seu primer viatge en avió i té molts dubtes, pors..
Cada dia els alumnes troben una maleta, en el seu interior hi ha una carta, on la nena fa als seus pares preguntes sobre el seu viatge i ens demana la nostra ajuda per resoldre aquestes dubtes o problemes..
Les propostes les fan els propis nens/es i utilitzem tots els recursos que tenim a l’abast.
Són els propis alumnes els que contesten les diferents cartes de la Berta amb les diverses solucions que han trobat.

 Els objectius proposats són:

  • Expressar les pròpies idees de diferents maneres i en diferents llenguatges.
  • Col·laborar en les tasques del treball en grup contrastant i valorant les explicacions   dels altres i les pròpies amb respecte.
  • Interpretar les dades recopilades durant les activitats prèvies.
  • Aplicar la unitat de mesura.
  • La numeració, estadística, gràfiques, probabilitat
  • Ordenar quantitats de gran a petit i de petit a gran.
  • Memoritzar els noms.
  • Treballar diferents tipologies textuals: la enquesta, l’entrevista.
  • Observar, comparar i explicar les característiques de diferents països.
  • Crear un avió a partir d’objectes reutilitzats.

Es tracta d'un treball cooperatiu en grups de 4.
Les activitats són vivencials, manipulatives.
El projecte té una durada de 10 dies.
Els alumnes estan molt motivats, busquen respostes a tot el que veuen i s’ajuden molt entre ells.




Per tancar el projecte fem una excursió a l’aeroport de Girona on veurem tot el que hem estat treballant i podrem fer una reflexió de tot el que hem après a l’aula.



divendres, 18 de novembre de 2016

Ruta Competencial - ESC Sant Jordi (Maçanet de La Selva)

A l’Escola Sant Jordi de Maçanet de la Selva treballen en grups interactius amb la participació de les famílies, com podeu veure a l’experiència que us presentem:

RUTA COMPETENCIAL
Aquesta Ruta forma part dels grups interactius que es desenvolupen a les aules i són dirigits per pares i mares. Els alumnes s’agrupen de cinc en cinc, aproximadament.

S’intenta implicar el poble, a les institucions públiques o privades, botigues, ciutadans… a l’hora de dur-los a terme. Els alumnes han portat cartes a  correus, instàncies a l’Ajuntament, han ingressat diners a caixers automàtics, han mesurat el perímetre del camp de futbol...

Cada grup surt de l’escola durant una hora i mitja o dues per completar les instruccions que s’han pensat i desenvolupat des dels cicles. Per començar cal que agafin el mòbil de la persona adulta que els acompanya i capturin el codi QR de cada activitat. En aquest cas parlem de cicle superior.

La intenció és que cada vegada més aquesta mena de treball sigui més competencial. Els tutors i mestres acompanyants volten pels llocs on els alumnes han de realitzar les activitats amb la intenció de supervisar tot el treball.

EXEMPLE D’INSTRUCCIONS
EXEMPLE DE FARMÀCIA





dilluns, 14 de novembre de 2016

Temps de lectura - INS S'Agulla (Blanes)

Aquest curs, a l'Institut S'Agulla de Blanes iniciem un nou projecte amb l'objectiu de millorar l'hàbit lector i el gust per la lectura, que consisteix a fer mitja hora de lectura lliure diària després del pati. Aquesta mitja hora surt de reduir cinc minuts a cada hora de classe ordinària, així que les classes passen a ser de 55 minuts tal i com es reflecteix a l'horari de les aules.

 Aquest moviment també ha comportat que l'estona d'esbarjo s'avanci un quart d'hora, per tant, el pati es fa de les 11h a les 11,30h i el temps de lectura de les 11,30h a les 12,00h.

Cada grup classe fa aquesta lectura lliure a la seva aula de referència (sol ser la tutoria). Els alumnes poden portar la lectura de casa, que pot ser de literatura (novel·la, poesia...), revistes, còmics, diari, o el que desitgin. Tot i així, a cada aula hi ha una capsa amb lectures de diverses tipologies que poden utilitzar i fins i tot emportar-se'n en préstec, si ho desitgen. Cada trimestre es canvien les capces de les diferents aules amb la finalitat de renovar i ampliar l'oferta de lectures.

De dilluns a dijous es fa la mitja hora de lectura individual, lliure i silenciosa, però els divendres es dedica la mitja hora a posar en comú el que s'està llegint, fer recomanacions, entrar informació de la lectura a algun bloc de biblioteca, etc.
L'objectiu d'aquest projecte és millorar l'hàbit lector i de retruc la comprensió lectora de l'alumnat.

divendres, 4 de novembre de 2016

Consell d'alumnes - ESC Sant Iscle (Vidreres)

El Consell d’Alumnes de l'Escola Sant Iscle de Vidreres és l'òrgan encarregat d’intercomunicar les diferents assemblees (tutories) d'aula que se celebren setmanalment. Està format pels delegats o delegades de cada classe de primària, pels delegats de P5 d’Educació Infantil i els membres de l’Equip Directiu.

El Consell d’Alumnes es reuneix un cop al trimestre com a mínim. A principi de curs es convoca la 1a assemblea i queda constituït. A partir d’aquí queden establerts el dia i l'hora de les següents reunions de novembre a maig.

Les delegades o delegats es trien democràticament a cada classe i es canvien amb la periodicitat que cada tutoria estima oportuna.

A les assemblees d'aula es treballen els temes que afecten l'organització de la classe, de nivell o de cicle com la resolució de conflictes, propostes per al grup, anècdotes, actualitat, dinàmiques de grup, així com els temes tractats o proposats per a les assemblees de l'escola. Aquestes assemblees d'aula són la veu de l'escola en les assemblees del centre.

Després de cada Consell d’Alumnes, es fa una acta amb la informació del contingut que es compateix amb tots els membres del consell i el professorat del centre. En aquesta acta s’adjunta també la convocatòria de la següent reunió amb l’ordre del dia per tal que es puguin començar a treballar els temes a les assemblees d’aula.

A les reunions del Consell d’Alumnes es  tracten diferents temes, però hi ha uns punts fixos en cadascuna de les reunions:
- Propostes de millora de cada tutoria.
- Explicació d’allò que es vol compartir.
- Felicitació a actuacions o a diferents membres de la comunitat educativa.
  
Tasques dels Delegats:
1. Ser la veu de l'alumnat:
- Portar les propostes de cada aula a les altres classes.
 - Ser el vehicle d'informació dels diferents àmbits de l'escola cap a cada aula.
2. Ser element actiu al centre:
- Decidir quines activitats cal realitzar per a millorar la vida del nostre centre.

Objectius del Consell d’Alumnes:
- Promoure a l’escola i a les classes un clima positiu que faciliti el treball i la consecució dels objectius.
- Potenciar la presa de decisions per consens.
- Afavorir la responsabilitat i el compromís en l'organització i funcionament del centre.
- Debatre temes d'importància per a l'alumnat.
- Aprendre a plantejar les necessitats d'una manera democràtica.
- Comprometre l'alumnat en la participació i organització del nostre centre.

Per a millorar la nostra escola és imprescindible la participació i el compromís de tots i totes per al bon funcionament, la consecució dels objectius i la realització de les tasques proposades.

El Consell permet escoltar l'opinió de l'alumnat, aprendre a decidir, a ser responsables, a organitzar i a crear un clima de convivència democràtic en la nostra escola
.