dilluns, 29 de maig de 2017

Apadrinament digital - INS Sa Palomera (Blanes)

Aquest curs 2016-2017 l’Institut Sa Palomera de Blanes ha engegat el projecte “Apadrinament digital” aprofitant que es celebra el 10è aniversari d’inici del Cicle Formatiu de Grau de Mitjà de Sistemes Microinformàtics i Xarxes (SMX).

Ha consistit en què  l’alumnat de primer d’SMX ajudi  a l’alumnat de primer d’ESO en la iniciació a la informàtica, tenint en compte que considerem molt important que no només s’utilitzi l’ordinador sinó que se’n faci un bon ús, tant coneixent els perills que pot suposar no utilitzar-lo adequadament com els recursos que ens en podem beneficiar.

El nostre objectiu, més enllà de l’aprenentatge de continguts informàtics, és el d’apropar els joves que han escollit un itinerari formatiu en el camp de la informàtica  als que han començat el 1r d’ESO i que romandran al centre al llarg d’un grapat d’anys més.

Aquest projecte s’emmarca en el mòdul d’ofimàtica i en el de FOL i com a activitat de tutoria dels alumnes de 1r d’ESO.

S’ha dut a terme al novembre per tal de conèixer els alumnes i  perquè d’una banda, els professors de 1r d’ESO poguessin haver copsat el  que  als seus alumnes els calia per fer servir l’ordinador com a eina d’aula i d’altra banda els alumnes de 1r d’SMX tinguessin temps per haver-se format en el que havien de transmetre.


Objectius per SMX:

  1. Treballar la transmissió de l’aprenentatge i l’organització.
  2. Integrar els alumnes de cicles en el centre.
  3. Fomentar la seguretat i la responsabilitat dels alumnes.
  4. Treballar en equip.
  5. Treballar l’expressió oral.
  6. Aprendre a gestionar conflictes.

Objectius per 1r d’ESO

  1. Demanar sense por el que no saben.
  2. Reconèixer el que han de millorar.
  3. Aprendre el que es considera necessari per un bon ús de l’ordinador.
  4. Transmetre a l’alumne de cicles altres temes no previstos que els inquietin.
  5. Treballar l’expressió oral. 
  6. Tenir un referent pels dubtes que els sorgeixin al llarg de l’estada al centre i per l’elaboració dels seus treballs a l’aula.

Desenvolupament de l’activitat

1. Els alumnes de 1r SMX  en grups de 4 han posat    en comú les idees que han tingut   per elaborar la planificació de les sessions. Han  pres com a guia els punts vistos a classe d’ofimàtica. Han tingut  en compte que:
  • Es tracta d’un curs de 3 sessions d’una hora a un/dos alumnes de primer d’ESO de l’Institut Sa Palomera. 
  • Els continguts que s’han explicat són: 
Organització del treball en carpetes, com crear accessos directes a l'escriptori, on estan les descàrregues, Com es treu el pen amb seguretat, com entrar al Moodle de centre (Moodle.sapalomera.cat), com fer una cerca a Internet, com buscar paraules al diccionari (diccionari.cat), com entrar al correu i escriure correus amb documents adjunts, com connectar a la Wifi (educat1x1/edu15500071), com afegir o esborrar una xarxa Wifi, sistema de contrasenyes (com decidir contrasenyes i com recordar-les), com passar l'antivirus, com es mira si tens 2 antivirus i, si és el cas, treure'n un, actualitzacions, com es tanca correctament l'ordinador (molt important abans de desplaçar-lo, les pantalles són molt més fràgils si estan engegades).
2. Posteriorment, cada alumne de cicles  ha elaborat un document amb la seva pròpia planificació del curs (treballat un model a l’aula)
3. Cada alumne de cicles ha proposat  una activitat per poder avaluar si el curs ha estat útil o no per als alumnes de l’ESO (si han après el que estava previst).
4. Des de les classes de FOL se’ls ha ensenyat  a parlar en públic adequadament, a saber transmetre els coneixements i a ser capaç de donar resposta si n’hi mancaven.
5. S’han utilitzat tant les aules de 1r d’ESO com les de 1r de SMX  per fer un apropament de diferents espais del centre.
6. S’ha elaborat una enquesta pels  alumnes que han participat en el projecte, pels tutors i pels professors que estaven a l’aula en el moment que es feien les sessions.
La valoració global que s’ha fet del projecte ha estat molt positiva i ha servit per adonar-nos que la tecnologia avança de forma molt ràpida i que els alumnes de 1r d’ESO n’estan molt al dia, però que els manquen molts dels objectius bàsics que els han transmès els alumnes de SMX.  I els alumnes de SMX s’han adonat que cal tenir una bona habilitat en recerca de la informació perquè és una de les inquietuds dels alumnes de 1r d’ESO així com no estancar-se només en els continguts acadèmics. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada