dimecres, 21 de juny de 2017

Recuperem la memòria històrica - IE Lloret de Mar

Un dels objectius de participar al programa Erasmus+ és que els alumnes de 4t d'ESO tinguin l'oportunitat de millorar el seu nivell d'anglès. Durant l'estada a Polònia, l'anglès serà la llengua vehicular que s'utilitzarà per a realitzar totes les activitats previstes i per relacionar-se amb la resta d'alumnes de Polònia i Alemanya que participen en el projecte. Una part de les activitats tenen com a punt de referència el campionat Lakonik cup al que assistiran durant el viatge i temes relacionats com són: la nutrició, els hàbits saludables relacionats amb l'esport o el paper dels entrenadors i els jugadors. La resta d'activitats formen part del projecte “Descobrint la Memòria Històrica”, que hem iniciat en col·laboració amb els Serveis Educatius del Memorial Democràtic, i que implica diverses matèries (socials, anglès, castellà, català i informàtica). Des de principi de curs a les classes de socials s'han dut a terme algunes activitats per explicar als alumnes el concepte de Memòria Històrica paralel·lament al desenvolupament del temari que explica la història d'Europa des de la Revolució Francesa fins el període de la Segona Guerra Mundial. Treballant en grups cooperatius, a finals del primer trimestre, els alumnes van poder fer una recerca per descobrir la memòria històrica de les seves famílies i durant el segon trimestre, seguiran treballant des del punt de vista històric i de la literatura, com ha estat la recuperació de la història més recent al nostre país.


Els objectius del projecte són que els estudiants ressegueixin la història dels prop de 8000 republicans espanyols que van marxar a l'exili després de la Guerra Civil i foren deportats a camps de concentració nazis, on 4400 van morir. I que facin una comparativa de com s’ha tractat aquest tema i la recuperació de la memòria d'aquella època a Alemanya, Polònia i Catalunya, tres territoris marcats pel drama que va suposar el feixisme i l'Holocaust a Europa. Els alumnes que participen a l'intercanvi, seran els encarregats dels diferents grups amb els que treballen el tema durant el curs, de recollir informació sobre el terreny en format audiovisual: visitaran alguns dels escenaris de l'Holocaust, com el camp de concentració d'Auswitch,  realitzaran entrevistes a alumnes i professors de Cracòvia i Stuttgart per conèixer com es tracta aquest tema en els seus països en diferents àmbits: escola, família, institucions, mitjans de comunicació.... Les filmacions realitzades durant el viatge serviran a la tornada per realitzar un vídeo/documental que recollirà les entrevistes, les visites als escenaris històrics, les reflexions sobre les diferències i semblances en el tractament del passat en aquests tres països, a més del que han après sobre la memòria històrica durant el curs.


En resum, les activitats educatives són interdisciplinars i es prepararan des de les diferents matèries (Socials, Castellà i Anglès) i, el projecte de la Memòria Històrica que estem fent amb els alumnes de 4t d'ESO, l’estem treballant conjuntament i el presentarem al Banc Audiovisual de Testimonis.
La investigació de la Memòria Històrica es fa a tres països que van patir dictadures feixistes: Alemanya, Polònia i Espanya. El producte final d'aquest treball ha estat l'elaboració d’un vídeo que recull tot el que han après sobre el tema.

Per recollir de primera mà la informació, l'alumnat de l'Institut Escola va entrevistar als avis o parents que van patir l'exili, la postguerra o la guerra, segons el país on estaven vivint en aquells moments.
El passat dimecres 31 de maig a les 17,30h, es van estrenar a la Biblioteca els 4 millors vídeos, seleccionats per les professores que han participat en el projecte i pels alumnes. També es va difondre  el curt elaborat pels alumnes del Projecte Edèn sobre l'experiència de l'exili ahir i avui.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada