dilluns, 7 de maig del 2018

Taula de llum - CEE Ventijol (Blanes)

Enguany al CEE Ventijol (Blanes), hem adquirit dues taules de llum. Aquest material ofereix un nou format per tal que els alumnes puguin seguir consolidant els processos cognitius a treballar.

La taula de llum no deixa de ser una estructura amb una base lumínica que permet a l'infant experimentar i descobrir al damunt seu. Aquesta eina, parteix de la pedagogia Reggio Emilia. Parteix de l'alumne o infant com a generador del seu propi aprenentatge. El docent o adult realitza un paper d'acompanyament per a guiar les descobertes que fa l'infant.
Resulta un element que permet despertar l'interès de l'alumne per allò que té al seu davant. Aporta molts beneficis i millores com ara:


  • Increment de la capacitat d'atenció de l'alumne o l'infant. 
  • Increment de la comunicació per demanar material, la interacció de l'adult, o canvis en el color de la base. 
  • Ajuda a l'infant a mantenir un ordre i estructura de l'activitat. La proposta de treball ha de tenir un inici, un desenvolupament i un tancament. 
  • Permet desenvolupar la capacitat de creació dels nens i nenes a partir del material proposat. 



Suposa un element de gran interès per part dels alumnes, ja que sobretot es pot observar un augment de la seva atenció envers la tasca que s'està realitzant.
És una proposta que poden fer servir molts alumnes del centre ajustant les activitats a les seves necessitats específiques, facilitant un treball global dels aspectes curriculars desitjats (creativitat, conceptes espaials, seriacions, vocabulari, estimulació sensorials, entre d'altres).


2. Proposta d'estructura de la sessió

  • Ambientació de l'espai: Es proposa fer un treball silenciós, amb un ambient acollidor i tranquil. Baixar les persianes per donar un clima de foscor i la taula prengui més presencia i rellevància. Acompanyar amb música instrumental que afavoreixi la concentració dels infants. 
  • Obertura de l'activitat: Es proposa introduir la taula fent ús del conte “una estrella dins la caixa”. Les primeres sessions serà l'adult qui explicarà el conte. A mesura que es vagi repetint l'activitat, es demanarà als alumnes que siguin ells qui expliquin o assenyalin les imatges del que està succeint. 
  • Desenvolupament de l'activitat o sessió: Es proposa fer ús de dos/tres materials (en funció de les capacitats dels alumnes). Es presenta als alumnes i es deixa que es faci una exploració lliure d'aquest. En cas de no veure respostes d'acció es realitza una mostra del que poden fer amb el material proposat. 
L'adult s'aproxima a l'alumne per poder formar part d'aquest joc i poder establir vincles i relacions amb l'infant. Per tal d'estimular el llenguatge, en sessions posteriors, es pot oferir la imatge real dels objectes a treballar, per tal que els alumnes triïn en funció de les seves preferències. 
  • Tancament de la sessió: Anticipar a l'alumne que en breu acabarem l'activitat. Recordar una o dues vegades abans de canviar de tasca o tornar a un clima més lumínic de l'aula. 
Abaixar progressivament la música fins a que no es pugui escoltar. Pujar a poc a poc les persianes de l'aula per no passar d'un estat de foscor a un de llum de manera ràpida. Demanar a l'alumne que acomiadi l'activitat dient adéu i bufant per tal d'apagar la llum (l'adult simultàniament apagarà la caixa)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada